patutkah aku marah ??

Ntah kenapa tetiba semalam aku nak g jengah anak aku kat umah baby sitter..so, lepas lunch aku pun trus je ke rumah baby sitter tanpa bagitau dia mcm biasa..tetiba on the way, aku berselisih dgn baby sitter tu tapi dia menghala ke arah yang bertentangan..nak jadi cerita, dia tak perasan aku nak dtg sebab aku naik keta lain hari ni..masa tu aku tak pikir pape lagi..bila tgk umah dia berkunci rapat, hati aku jadi tak sedap..mana pulak dia letak anak aku sebab aku tak nampak pun anak aku dlm bakul motorsikal dia..kalau ye pun, mana laa anak aku pandai nak dok dlm bakul tu..

Tetiba jiran sebelah tegur bila aku bagi salam.

Jiran sebelah : ada org ke kat umah? Dia baru je keluar tadi amik anak dia balik sekolah..

Ok ! apa makna dia ada org ke kat umah??abis anak aku tu bukan org ke? Anak aku dok dgn sapa pulak kat dlm umah tu..berderau darah aku..terus aku selak cermin umah dia..aku nampak anak aku tgh tidur dlm buai dengan fa*iz (anak kwn aku)..masa tu aku tak tau nak pikir apa..nak marah ke nak gelak ke..nak bengang ke..aku tunggu je kat luar sampai baby sitter tu sampai lebih kurang 5 minit kemudian..gaya dia mmg cuak gile la..aku plak control mcm xde pape..

Baby sitter : ada apa dtg?

Aik..takkan takleh dtg..niat aku bukan nak spot cek dia..aku mmg niat nak susukan adham..mana tau lak dia terkantoi..agaknya selama ni mmg adham kena tinggal.. aku tak penah biarkan adham sendiri tanpa pengawasan sesiapa..nak gerak ke toilet pun gilir2..apatah lagi main tinggalkan begitu je.. agaknya disebabkan itu gak laa adham tu dah naik buai..senang dia nak gerak2..adham skang ni plak dah meniarap..so agak susah nak ditinggalkan begitu saja..jahat lak pemikiran aku..aku cuba berlagak cool dah positif..

Masuk je umah, adham mcm br bangun..terkulat2 tgk aku..anak aku ni mmg jenis tak nangis..agaknya dah ditinggalkan gelap2 gitu, dia diam je laa..pulak tu dlm buai..bukan dia boleh nak gerak2..skrang ni boleh laa..nati dia dah lasak macam mana??aku buat2 tak tau je dgn apa yg baby sitter tu dah buat..tapi dia mmg cover gile kesalahan dia depan aku..org kata, maaf tu dendam yang terindah..aku ni mmg tak suka nak bising2..apatah lagi dgn org yang lebih tua..tapi dlm hati aku ni, Allah je yg tahu..

Balik ke opis, tetiba aku rasa sedih dgn bengang sebab dia buat anak aku camtu..mmg laa time tu tak jadi pape..tapi hati ibu mana yg tak risau tgk anak dia ditinggalkan mcm tu aje..ke aku yang emo sgt..skang ni aku mmg dilema betul..nak ditegur, org dah berumur..anak dah 5..yg nyatanya lebih senior dan berpengalaman dari aku yg anak sorang ni..tapi itu je laa anak aku yg aku hajatkan 4 tahun dulu..tak boleh ke dia jgn tinggalkan anak aku..sampai skang aku masih pikirkan apa cara terbaik nak cakap dgn baby sitter adham..kdg2 rasa cam takmo g keje je besok..nak jaga adham kat umah..

Balik umah bile tgk adham, aku sedih sgt..rupanya selama ni dia kena tinggal sorang2..dah laa umah berkunci..kalau jadi pape, camna org nak selamatkan dia..ya Allah, lindungilah anakku dr segala bala bencana..AMINNN..aku sanggup lari ke umah dia semata2 nak tolong tunggu adham sementara dia kuar..apa saja utk anak aku..tapi tolong laa jgn tinggalkan dia sorang2..betul laa org kata, org jaga anak kita takkan sama mcm dia jaga anak dia..tapi bab2 lain, baby sitter tu mmg ok sgt..Cuma part ni je buat aku pikir lapan belas juta kali..dan pikir 20 juta cara camna nak tegur dia dgn cara berhemah..emm..alahaiii..kusut aku memikirkannya..

6 comments:

  nUruL

March 30, 2009 at 8:08 PM

ermm...mmg susah nak ckp jgak la klau gini situasi nyer. ko pun ckp baby sitter tu jaga ok kan, cuma part main tinggal2 tu la.

ko discuss baik2 la dgn kakak tu, maybe klau dia urgent sgt nak kuar, just mention kat ko la,
tggl2kan gitu...sgt2 merbahaya.

dulu aku penah gak lalui mcm ko nih, cuma anak aku slalu ditgglkan sbb baby sitter g berniaga time bulan ramadan...anak aku di jaga oleh anak2 jiran yg lain...
aku pun ssh nak tegur kakak tu sbb dia mmg syg sgt kat anak aku.
then aku tukar kan je,,,aku ckp kat dia, mak aku nk jaga kejap kat kg, then aku cr nursery

  ::epiloptimis::

March 30, 2009 at 9:21 PM

tu laa..akak tu mmg jaga ok..baju semua dia basuhkan..pagi tadi aku dah cakap elok2 dgn dia..kalau takde org, call je aku.aku boleh tolong tgkkan sekejap..lagipun tu time lunch..anak aku tu nati dah lasak mana boleh main tinggal2 gitu..skang aku dah psg spy jiran dpn umah dia..kalau dia buat lagi, aku mmg tak teragak2 untuk stopkan service dia..takpe la aku bersusah cari org lain drpd biarkan anak aku terkontang kanting gitu..walaupun 1 saat, bahaya weh..baca je laa dlm paper tu kes2 budak kena tinggal..diaorg bukan pandai nak bukak pintu sendiri..

  Ann

March 30, 2009 at 10:39 PM

bahayanye...benda ni memang nmpk xde pa2 kalau belum berlaku..kalau dah berlaku, camne..bkn minta tp apa jaminan atas ur baby kalau terjadi?mudah2an adham xde pa2 la ek..

  ::epiloptimis::

March 31, 2009 at 7:30 AM

emm..tu laa psl..doa siang malam skang moga2 dia selamat..

  Hilmi & Faeizah

March 31, 2009 at 3:57 PM

Sedey aku dengar..tu la dilemma ibu-ibu bekerja..kena serah anak pada orang lain untuk jaga..aku ngan pengasuh ni banyak ceritanya....mungkin ko leh mula carik2 pengasuh lain.

  ::epiloptimis::

March 31, 2009 at 7:47 PM

aku dah sound dia indirect..aku harap dia paham laa.kalau spy aku buat laporan dia tinggalkan anak aku lagi mcm hari tu, aku mmg nekad laa cari pengasuh lain..apa nak jadi, jadi laa..