pre-eclampsia

aku nak share info sket pasal preeclampsia ni..dah banyak kali aku g klinik, jururawat masyarakat tu asyik sebut pasal ni sebab tekanan drh aku asyik naik je..yg aku paham..simptomnya sakit kepala yang teruk, pedih ulu hati dengan rasa berdebar2..part rasa berdebar2 tu aku penah rasa..pedih ulu hati tu, awal2 je aku rasa..skang ni takde..yg risaunya dia kata, benda ni boleh efek diri sendiri dan anak dlm kandungan..pastu boleh lak dia cakap, kalau anak kita boleh cuba lagi, yang penting selamatkan diri sendiri..apa perasaan korang kalau di tempat aku yg dah tunggu hampir 4 tahun, pastu diberi option begitu??aku cuba positifkan diri..taknak tensen sgt..relaks2 je..mmg banyak keje..tapi kita ni luar mungkin nampak relaks, tapi kdg2 tekanan drh kita tetap tinggi..mungkin aku ikut sejarah mak aku..dia sejak 26 tahun dah start kena darah tinggi..kuar masuk spital masa pregnantkan adik aku yg no 3..aku lak skang ni dah 29 tahun..besar sungguh dugaan Allah..moga aku dapat lepasi tahap kritikal ni dgn sokongan family dan b..

2 comments:

  nUruL

June 22, 2008 at 4:29 AM

kdg2 time pregnent je kena drh tggi ni, mcm kwn aku. 5 kali pregnent, semua kena drh tggi.

ko jgn stress2 le, klau rasa2 nak stress, motivate diri blk. jgn lyn sgt stress2 tu, x kemana, esk lusa pun mesti stress lg.

and 1 bende lg, slalu2 lah set dlm kepala yg bdn kita ni slalu sihat.terutama time ko pregnent skrang ni, doa le byk2.

  ::epiloptimis::

June 22, 2008 at 7:13 PM

thanks aa nurul..aku mmg sokmo rasa diri aku sihat..yg pelik tu bile aku cek je darah aku mesti naik..dah banyak kali aku soh budak2 pelatih tu tukar alat cek tekanan tu (dasar taknak mengaku)..kalau aku bagitau mak aku, dia relaks je..sebab drh dia naik biasa sampai 180-200..apa2 pun, aku mmg positif je..hehehehe